onsdag den 3. november 2010

Branding – Hvordan?

Man brander igennem storytelling. Dit brand giver din virksomhed en identitet, og kunden vælger dit brand overfor et andet når matcher hans eller hendes behov. 

Det er også den historie der får folk til at købe dit produkt, de køber historien.  
Eks: Wiskas – man køber dyrt kattemad til sig selv og ikke til katten.
Eks: Flaskevand – Giver en historie om at man er sund. 

Når kunden skal vælge sit produkt ”brand” kigger de først på deres influenter, (dem de kan identificere sig med) og så kigger de på hvilket brand fortæller deres historie. Eks Miljørigtig. Der findes forskellige værdier som kunden ligger i købsprecessen. Sociale, funktionelle, følelsesmæssige osv. 

Med brands kommunikerer vi hvem vi er. Den historie der knytter sig til et brand, hjælper os med at kommunikere til omverdenen, fordi produkterne bliver de symboler, som vi bruger til at fortælle hvem vi er og hvad vi står for. 

Der findes ikke en opskrift for at lave et brand, der er dog flere ting der gør et brand.
  1. Medarbejderne
  2. Lederen
  3. Virksomhedens grundlæggelse
  4. Milepæle: succeser og kriser
  5. Produktet
  6. Samarbejdspartnere
  7. Kunderne
  8. Opinionsdannerne i og uden for branchen
Dette kan gøres igennem:
Eksterne historier der omfatter omtale i medier, reklamer, kundernes historier & medarbejdernes historier.


Interne hustorier:Medarbejdernes historier, artikler i personalebladet, historier fra ledelsen & historier om virksomheden produkter.

Man skal dog huske at brandet skal stamme fra virksomhedens kerneværdier og alle historie bør reflekteres i måden virksomheden gerne vil ses udadtil. 

Ingen kommentarer:

Send en kommentar